Kako pokrenuti proces strateskog planiranja

3. ožujka 2021.

5 min čitanja
ACJ AIMS šahovska ploča

Strateški plan, planiranje, ciljevi, realizacija…. Jeste li u fazi razmišljanja o njihovom postavljanju ili razmišljate kako nemate vremena za takvu vrstu praćenja poslovanja. Okolnosti oko nas se mijenjaju brže nego ikada, održivost poslovanja ne samo firmi nego i nekih djelatnosti već odavno je na skliskom terenu. Jedino što nam svima preostaje je ojačati se za brzu prilagodbu promjenama. Kao i za svaki proces promjena, potrebno je izdvojiti vrijeme u kojem ćete moći u miru razmisliti o nekim pitanjima koja se postavljanju na samom početku procesa.

Za početak, razmislite o tome koliko tijekom radnog dana izgubite vremena samo zato što niste definirali prioritete za taj dan. Uvijek sigurno imate opravdanje da je teško planirati i dan, a kamoli što drugo. Ali, u najvećem broju slučajeva, to je samo opravdanje. Izbjegnite to opravdanje. Stavite u to – do listu ili listu prioriteta za sljedeći tjedan, dan ili neki datum vrijeme kada ćete definirati strateški okvir u privatnom ili poslovnom životu.

Dakle, odvojite 1-2 sata vremena u jednom danu, npr. to može biti sutra ili sljedeći utorak. Koji je dan, manje je važno. Najvažnije je da se odlučite i stavite na listu prioriteta..

Najčešće se u procesu strateškog planiranja koriste vizija, misija i SWOT analiza. Te sam gotovo sigurna da ih vlasnici poduzeća mogu sa svojim najužim timom staviti na papir, iako ih nikad prije nisu formalno definirali.

Zašto su nam potrebne vizija i misija?

Mnogima se čine kao izjave, koje su navedene na stranicama poduzeća ili dokumenata samo kako bi se mogli pohvaliti time da ih imaju. Privatno, malo rjeđe o njima uopće razmišljamo. No, pokušat ću malo pojasniti kako to i nije zadovoljavanje forme.

Poduzeća koja se odluče za strateško planiranje znatno povećavaju svoje izglede za uspjehom te je istraživanjem utvrđeno da zaposlenici koji su inspirirani vizijom kompanije ostvaruju 18% veću produktivnost.

Možda će vam biti jednostavnije na primjeru u privatnom životu. Gotovo sam sigurna kako znate koje vrijednosti podržavate u životu, kako se želite osjećati unutar obitelji, kojim prijateljima ste okruženi i što želite postići u životu. Svi mi različito zamišljamo uspjeh. Ako definirate verziju svoga uspjeha privatno i poslovno bit će vam lakše postaviti ciljeve i donositi odluke koje će podržavati te ciljeve.

Izjave o viziji i misiji vam mogu pomoći da zadržite fokus i u potpunosti svu svoju energiju usmjerite na ostvarivanje svojih ciljeva. Ako nemate u fokusu što želite postići, vrlo lako ćete prilikom nailaska na prepreke odustati ili preusmjeriti na nešto drugo. 

Što je vizija?

Poduzeća su prilikom otvaranja sigurno imala VIZIJU iako je možda nisu stavila na papir. Temeljne vrijednosti koje vi imate sigurno želite razvijati i u svojem poduzeću ili želite biti okruženi s ljudima koji podržavaju te vrijednosti. 

Temeljne vrijednosti su vodilja prilikom definiranja vizije. Ako više ljudi oko vas dijele temeljne vrijednosti veća je vjerojatnost kako ćete uspjeti u poduzeću uspostaviti radno okruženje koje će biti angažirano upravo na promicanju tih vrijednosti. Tada će i vaši kolege bolje razumjeti što je to zapravo vizija, a i vama će biti puno jednostavnije po potrebi je ažurirati.

Ona nas podsjeća na:

  • Smjer u kojem se želimo razvijati.
  • Koji doprinos dajemo društvu.
  • Čemu težimo.

Odgovori na gore postavljena pitanja u uspostavi balansa privatno poslovno su bitni. Stoga predlažem da i o tome vodite računa prilikom definiranja vizije. Sigurno vrlo lako možete odgovoriti na pitanje koju viziju je imao Rimac kad je krenuo razvijati električni automobil, a koja ga i dalje vodi u poslovanju.

Par primjera vizije dobro poznatih poduzeća:

Disney: Učiniti ljude sretnima.

Nike: Be the number one athletic company in the world

Microsoft (u vrijeme osnivanja): Kompjuter na svakom stolu i u svakom domu.

Par primjera vizije u privatnom životu:

  1. Brinuti o zdravlju i osigurati financijsku stabilnost.
  2. Održati balans privatnog i poslovnog života.
  3. Cjeloživotnim učenjem osigurati mentalnu vitalnost.

Kako napisati viziju?

Razmislite o vašem željenom smjeru, doprinosu, organizirajte razmjenu ideja s vašim zaposlenicima.

Kolege kojima ste okruženi, zaposlenici ili voditelji koji će podržati vaš željeni smjer, ponovit ću moraju imati slične temeljne vrijednosti kako bi se osigurala dobra radna atmosfera u firmi. Stoga veliki broj firmi temeljem pitanja koja postavljaju kandidatima za poslove postavlja upravo pitanja koja su vezana uz njihove temeljne vrijednosti. Naravno znanje, iskustvo i preporuke su isto vrlo važne, ali prije će se novi zaposlenih „uvesti u posao“ ako mu je prvi kolega ili mentor netko tko cijeni iste vrijednosti. 

Kada ste već definirali svoj san – viziju, možete pristupiti definiranju misije.

Što je misija?

MISIJA je način na koji:

  • Objašnjavamo svrhu našeg postojanja.
  • Pomažemo zaposlenicima da razumiju razloge donošenja nekih odluka.
Ono što definira vašu svrhu ili svrhu poduzeća tj. ona je u konačnici ono što želite postići u svom životu ili u karijeri. Koji cilj želite postići, ali izražen na jedan specifičan način. 

Poduzeća koja imaju misiju mogu lakše prilagoditi svoje poslovanje u kriznim vremenima i brže donijeti odluke. Ona ne smije zvučati kao fraza, mora biti razumljiva zaposlenicima koji se s njom trebaju poistovjetiti.

Stvaranje osobne izjave o misiji pomaže vam da jedan od svojih osobini ciljeva učinite važnim. 

Ako nešto učinite vrlo važnim onda si povećavate šanse kako ćete to i postići. 

Ono što ne smijete zanemariti je i sljedeće: stavljanjem naglaska na jedan cilj, neophodno je kako ćete možda neki drugi trebati malo i zanemariti. 

Zato treba biti siguran kako će cilj koji nam je važan utjecati na neki drugi segment našeg života.  Npr. u privatnom životu može biti dolazak do neke pozicije u firmi ili otvaranje vlastitog obrta i utjecaj na obiteljski život. Sigurno je kako će u nekim periodima vaš privatni život biti zanemaren. Budite sigurni kako je ono na što želite usmjeriti svoju energiju za postizanje svoje misije ono što će vas zaista i ispunjavati. Što će vam davati osjećaj zadovoljstva svaki dan.

Primjer misije nekih uspješnih globalnih poduzeća:

Tesla: Ubrzati svjetsku tranziciju na održivu energiju.

Nike: Inspirirati i inovirati svakog sportaša na svijetu.

Google: Organizirati informacije svijeta i učiniti ih prihvatljivima i korisnima.

IKEA: To create a better everyday life for the many people.

Primjer misije u privatnom životu:

Postati vlasnik firme koja će poslovati na održiv način.

Organizirati rad dobrotvorne zaklade.

Kako napisati misiju?

Za početak je potrebno na papir staviti sve čime se poduzeće bavi. To je možda proizvodnja proizvoda, pružanje usluga ili kombinacija – ali koraci su isti.

Nakon toga, objasnite na koji način poduzeće radi to što radi. Ne treba popisivati operativne aktivnosti, nego samo temelj poslovanja. Možda je vrijednost poduzeća u načinu kako pruža usluge ili održivost poslovanja, inovativnost u poslovanju. To su samo neki od smjerova u kojima treba razmišljati.

I na kraju, dolazimo do pitanja zašto radimo to što radimo? Odgovor na to pitanje je ujedno naša misija.

Još jednom naglašavamo važnost da misija bude kratka, konkretna i treba odražavati svrhu našeg postojanja.

Spomenula sam kako zapravo stvaranjem osobne izjave o misiji jedan od svojih osobnih ciljeva postavljate vrlo važnim. U nastavku ću reći samo par riječi o ciljevima. Morate znati kako ih definirati, kako napraviti plan za njihovo postizanje i kako ih se pridržavati i kada vam je teško. Kako prepoznati potrebu za prilagodbom ciljeva? Kako ne izgubiti fokus na realizaciju ciljeva? 

Postavite ih na temelju SMART metode. Neka vaši ciljevi budu specifični, mjerljivi, ostvarivi, vremenski određeni i realistični.

Jedan od savjeta kako ustrajati u postavljanju strateških ciljeva, strateškom planiranju je za početak pronaći svrhu, biti optimističan i neka vam odgovori na gore postavljena pitanja budu nešto što će vas voditi i u privatnom i poslovnom okruženju.

Pomažemo poduzećima s konkretnim primjerima strateškog planiranja.

Prijavite se na newsletter i kontinuirano ćete imati mogućnosti pratiti prijedloge kako planirati, postavljati ciljeve i pratiti realizaciju u privatnom i poslovnom životu.

Autorica: Anka Cvitanović Jovanić

Prijavite se na newsletter

Prijavom prihvaćam da se moji podatci spremaju u bazu podataka i koriste u svrhu slanja newslettera ACJ AIMS d.o.o.

Newsletter