Kada je menadžmentu potreban strateški, a kada poslovni plan

15. ožujka 2022.

2 min čitanja
ACJ AIMS otvorena knjiga

Upravljanje poduzećem bez plana je kao upravljanje vozilom bez pokazivača brzine, kočnica i drugih pokazatelja na komandnoj ploči. Možete li zamisliti takvu vožnju? Zašto smo onda sigurni da dobro „vozimo“ ako nemamo definiran plan?

Mnogi ne znaju od kuda krenuti?, a mnogi ne znaju niti koja je svrha planiranja?

Možda ih u tome ohrabri činjenica da prema istraživanjima 71% brzo rastućih poduzeća ima planove.

Uvodno o planovima

Uglavnom su to poduzeća koja su izradila planove u trenutku pokretanja posla, prikupljanja sredstava za financiranje poslovanja i vrlo često upravo tada prepoznala njihovu svrhu.

U literaturi i praksi postoje različite definicije i objašnjenja za strateško i operativno planiranje i sve koristi koje nam donose u svakodnevnom poslovanju.

Susrela sam se vrlo često i s nerazumijevanjem razlika i pitanjima: Možemo li imati istovremeno i strateški plan i poslovni plan za isto poduzeće i koje su osnovne razlike između strateškog i poslovnog plana?

Planovi pomažu u analizi postojećeg stanja, utvrditi planske aktivnosti i potrebna sredstva za njihovo ostvarivanje.

Uz pomoć kratkoročnih i srednjoročnih poslovnih planova poduzeća definira se osnovni okvir poslovanja. Za planiranje nam je nužno da odgovorimo i na pitanja:

  • Hoćemo li u sljedećem razdoblju aktivnije raditi na proširenju ponude svojih usluga ili proizvoda?
  • Koliko ćemo zbog toga trebati prilagoditi svoju troškovnu stranu?
  • Povećavamo li ili smanjujemo broj zaposlenih?

U nastavku je kratko objašnjenje osnovnih razlika.

Strateški plan

Koristi se u svrhu implementacije strateških smjernica poduzeća i fokusiran je na povećanje konkurentske prednosti poduzeća.

Odgovara na pitanja: Gdje? i Kako?
  • Gdje ćemo se natjecati na tržištu?
  • Kako ćemo koristiti naše materijalne i nematerijalne resurse?
  • Kako ćemo se pripremiti za povećanje npr. prodaje, naplate, prepoznatljivosti?

Strateški plan se uglavnom izrađuje za razdoblje od 3-5 godina. Uvijek je vidljiva poveznica s vizijom i misijom i ima jasno definirane strateške ciljeve koji odgovaraju na gore postavljena pitanja. Gotovo je nemoguće izraditi strateški plan ako prije toga nismo definirali strategiju poduzeća i izradili npr. SWOT analizu.

Strateški plan je dokument koji se obavezno izrađuje prilikom akvizicija poduzeća, traženja financijskih sredstava na tržištu (krediti, obveznice), sudjelovanja u projektima koji se financiraju iz EU sredstava ili pristupanje fondovima EU.

U praksi, poduzeća često donesu strateški plan za neku od gore navedenih svrha i ne revidiraju ga do sljedeće potrebe. U slučaju kriznih situacija ili nekih promjena na tržištu tu bi praksu trebalo izbjegavati.

Budući da se operativni ciljevi poduzeća trebaju nadopunjavati sa strateškim ciljevima preporuka je revidirajte strateški plan svakih par godina.

Promjene koje se dešavaju uslijed utjecaja COVID krize nepovratno mijenjaju poslovne modele, tržišne okolnosti i sigurno će poduzećima koji su se „začahurili“ i smatraju da će ih tako najmanje okrznuti ova nepogoda, u skoroj budućnosti uzrokovati značajnije poteškoće.

Poslovni plan

Obavezno bi ga trebalo raditi prilikom otvaranja poduzeća, a trebao bi se izrađivati svake godine za period od 1 godine.

Odgovara na pitanja: Tko? i Što?
  • Tko su naši konkurenti?
  • Što našim kupcima možemo ponuditi drugačije od konkurencije?
  • Što žele naši kupci i kako ćemo im to omogućiti?
  • Što u poslovanju trebamo izbjegavati kako bi optimizirali materijalne i nematerijalne resurse?
  • Uspostavljanje sastavnice između strateškog plana i poslovnog plana kako bi se mogli definirati ciljevi svakog zaposlenika u poduzeću.

Besplatan model poslovnog plana

Ako želite planirati, a ne znate kako poslat ćemo vam model poslovnog plana. Pored svakog poglavlja nalaze se ključna pitanja na koja trebate odgovoriti. Model možete prilagođavati i koristiti za svoje potrebe. Preuzmite model i krenite s planiranjem.

Ako vam je potrebna naša pomoć kontaktirajte nas na mail [email protected].

Autor: Anka Cvitanović Jovanić

Prijavite se na newsletter

Prijavom prihvaćam da se moji podatci spremaju u bazu podataka i koriste u svrhu slanja newslettera ACJ AIMS d.o.o.

Newsletter